Innovatiebegeleider
Van dromen naar resultaten
Als innovatiebegeleider help ik graag organisaties om hun bedoelingen en doelen te realiseren. Vaak is het doel eenvoudig beschreven maar om het tot stand te brengen wordt meer gevraagd van mens en organisatie.
Ik werk dan graag volgens de methodiek van waarderend onderzoekend veranderen. Wat is de droom, wat is er al, wie betreft het, doen die ook mee en hoe ziet de eerste stap eruit. En dan zetten we die stap tot dat deelresultaat is behaald. Elke stap op fase is op deze manier cyclisch opgebouwd waarbij we het resultaat weer toetsen aan wat de bedoeling was, voor we weer een volgende stap zetten.
Ik werk voor
Scholen
Ik help teams onderwijs te ontwerpen op het snijvlak van school en de wereld. Ik ondersteun strategische ontwikkelingen op het gebied van techniek en creatief makerschap.
Creatieve organisaties
Ik bedenk en ondersteun projecten en trajecten waarmee jongeren de kans krijgen te maken en hun creatieve mogelijkheden te ontwikkelen.
Publiek-Privaat
Ik adviseer en ondersteun overheden, werkveld en onderwijs in effectieve vormen van samenwerking.
Hoe ik te werk ga
Kennismaking en vraagstuk verkennen. Wat is de bedoeling? Welke beelden zijn er over? Welke verwachtingen leven er?
Welke drie richtinggevende uitspraken bepalen het project? Welke vraagstukken pakken we eerst beet?
Bestaande uit beslissers en betrokkenen. In deze fase is het belangrijk ook degenen te betrekken die de effecten van de innovatie zullen ervaren. Denk aan leerlingen, docenten, bedrijven.
En het is belangrijk te bepalen hoe en door wie er beslissingen genomen kunnen worden. De groep moet ook niet te groot worden en zeker niet te klein. Samen bepalen we de richting.
Hebben we dezelfde verwachtingen? We pakken de eerste vraagstukken op en maken een ontwerp.
Wat moet dit ontwerp doen, kunnen we een alternatief bedenken, kunnen we beide in werking zetten, wat zijn daarvoor de voorwaarden, wat hopen we ermee te bereiken? Kunnen we dat concreet maken? Op welke manier verbindt de verwachting zich aan de drie richtinggevende uitspraken?
Uitvoering van de eerste stap, monitoring door de innovatiegroep.
Wat zien we gebeuren? Waar worden we vrolijk van, wat stelt teleur, wat verrast ons en is een mooie ontdekking? In deze fase betrekken we opnieuw zowel ontwerpers, betrokkenen als beslissers zoals we dat in het begin hebben bedacht.
Hoe ik te werk ga
Mijn klanten
Recente activiteiten
Piter Jelles Montessori en !mpuls 2023 (in uitvoering)
Hier is de opdracht het onderwijs zo te ontwerpen dat school en wereld meer met elkaar verbonden worden. Het doel is om docenten en leerlingen
Friesland College 2019 (afgerond)
Invoeren van Werken met Resultaatverantwoordelijke Teams Ongeveer 50 onderwijsteams, verdeeld over verschillende domeinen, gingen werken vanuit het concept Resultaatverantwoordelijkheid. Als innovatiebegeleider heb ik twee instrumenten
Broedplaats de Doas 2022 (afgerond)
De Oude AmbachtSchool (DOAS) te Leeuwarden is neergezet als Broedplaats door de gemeente. Door Corona is de ontwikkeling van deze plek wat stil komen te
Mijn klanten
Ik help je graag telefonisch verder
Of stuur een bericht
Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.
Blog
Workshop
Een twee uur durende workshop tijdens het afscheid van een docente van haar team. De opdracht: Maak een grote ansichtkaart met poëtische tekst en passende