Innovatiebegeleider

Van dromen naar resultaten

Als innovatiebegeleider help ik graag organisaties om hun bedoelingen en doelen te realiseren. Vaak is het doel eenvoudig beschreven maar om het tot stand te brengen wordt meer gevraagd van mens en organisatie.

Ik werk dan graag volgens de methodiek van waarderend onderzoekend veranderen. Wat is de droom, wat is er al, wie betreft het, doen die ook mee en hoe ziet de eerste stap eruit. En dan zetten we die stap tot dat deelresultaat is behaald. Elke stap op fase is op deze manier cyclisch opgebouwd waarbij we het resultaat weer toetsen aan wat de bedoeling was, voor we weer een volgende stap zetten.

marcel van der horst

Ik werk voor

Scholen

Ik help teams onderwijs te ontwerpen op het snijvlak van school en de wereld. Ik ondersteun strategische ontwikkelingen op het gebied van techniek en creatief makerschap.

Creatieve organisaties

Ik bedenk en ondersteun projecten en trajecten waarmee jongeren de kans krijgen te maken en hun creatieve mogelijkheden te ontwikkelen.

Publiek-Privaat

Ik adviseer en ondersteun overheden, werkveld en onderwijs in effectieve vormen van samenwerking.

Hoe ik te werk ga

Kennismaking en vraagstuk verkennen. Wat is de bedoeling? Welke beelden zijn er over? Welke verwachtingen leven er?

Welke drie richtinggevende uitspraken bepalen het project? Welke vraagstukken pakken we eerst beet?

Bestaande uit beslissers en betrokkenen. In deze fase is het belangrijk ook degenen te betrekken die de effecten van de innovatie zullen ervaren. Denk aan leerlingen, docenten, bedrijven.

En het is belangrijk te bepalen hoe en door wie er beslissingen genomen kunnen worden. De groep moet ook niet te groot worden en zeker niet te klein. Samen bepalen we de richting.

Hebben we dezelfde verwachtingen? We pakken de eerste vraagstukken op en maken een ontwerp.

Wat moet dit ontwerp doen, kunnen we een alternatief bedenken, kunnen we beide in werking zetten, wat zijn daarvoor de voorwaarden, wat hopen we ermee te bereiken? Kunnen we dat concreet maken? Op welke manier verbindt de verwachting zich aan de drie richtinggevende uitspraken?

Uitvoering van de eerste stap, monitoring door de innovatiegroep.

Wat zien we gebeuren? Waar worden we vrolijk van, wat stelt teleur, wat verrast ons en is een mooie ontdekking? In deze fase betrekken we opnieuw zowel ontwerpers, betrokkenen als beslissers zoals we dat in het begin hebben bedacht.

Evaluatie en vooruitblik met beslissers, betrokkenen en anderen. Wat nemen we mee uit het eerste ontwerp naar een volgende stap.

Hoe ik te werk ga

Kennismaking en vraagstuk verkennen. Wat is de bedoeling? Welke beelden zijn er over? Welke verwachtingen leven er? Welke drie richtinggevende uitspraken bepalen het project? Welke vraagstukken pakken we eerst beet?
Bestaande uit beslissers en betrokkenen. In deze fase is het belangrijk ook degenen te betrekken die de effecten van de innovatie zullen ervaren. Denk aan leerlingen, docenten, bedrijven. En het is belangrijk te bepalen hoe en door wie er beslissingen genomen kunnen worden. De groep moet ook niet te groot worden en zeker niet te klein. Samen bepalen we de richting.
Hebben we dezelfde verwachtingen? We pakken de eerste vraagstukken op en maken een ontwerp. Wat moet dit ontwerp doen, kunnen we een alternatief bedenken, kunnen we beide in werking zetten, wat zijn daarvoor de voorwaarden, wat hopen we ermee te bereiken? Kunnen we dat concreet maken? Op welke manier verbindt de verwachting zich aan de drie richtinggevende uitspraken?
Uitvoering van de eerste stap, monitoring door de innovatiegroep. Wat zien we gebeuren? Waar worden we vrolijk van, wat stelt teleur, wat verrast ons en is een mooie ontdekking? In deze fase betrekken we opnieuw zowel ontwerpers, betrokkenen als beslissers zoals we dat in het begin hebben bedacht.
Evaluatie en vooruitblik met beslissers, betrokkenen en anderen. Wat nemen we mee uit het eerste ontwerp naar een volgende stap.

Mijn klanten

Gerard bloemhof
Marcel is praktisch en weet te organiseren
WerkPro
Pieter Hoekstra
Marcel heeft een breed netwerk, heeft visie op hoe dingen kunnen en is betrokken
CIV Water

Recente activiteiten

Friesland College 2019 (afgerond)

Invoeren van Werken met Resultaatverantwoordelijke Teams Ongeveer 50 onderwijsteams, verdeeld over verschillende domeinen, gingen werken vanuit het concept Resultaatverantwoordelijkheid. Als innovatiebegeleider heb ik twee instrumenten

Verder lezen »

Mijn klanten

Ik help je graag telefonisch verder

Of stuur een bericht

Deze site is beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

Blog

Workshop

Een twee uur durende workshop tijdens het afscheid van een docente van haar team. De opdracht: Maak een grote ansichtkaart met poëtische tekst en passende

Verder lezen »